Hjulene på teknobussen drejer stadig rundt

Indenfor restaurering af gamle busser, må en General Motors Futurliner være tæt på den hellige gral. Den elegante bus var designet af firmaets berømte Harley Earl i 1940 og blev kun fremstillet i 12 eksemplarer. Futurlineren var ikke lavet til det åbne marked, men udelukkende tiltænkt en rolle i General Motors ”Parade of Progress” udstilling, der rejste rundt i USA i 1940 og 1941, samt fra 1953 til 1956.

Bussen stod for alt hvad fremtiden ville bringe af komfort og hver enkelt Futureliner havde en specifik teknologisk udstilling, som for eksempel jetmotorer, stereolyd, fjernsyn, eller mikrobølgeovne. Sjovt nok var det faktisk fjernsynsteknologien der i sidste ende satte en stopper for de omrejsende teknologiudstillinger – med udbredelsen af tv-apparater forsvandt behovet for disse rullende udstillinger.

GM skilte sig af med de flotte busser og et par stykker levede en tid som Saftyliners i Michigan, hvor de kørte rundt til statens skoler og reklamerede for trafiksikkerhed. Herefter forsvandt de fra vejene.

I dag har man kendskab til hele 9 Futurliners, hvoraf en blev solgt i 2006 for $4 millioner. Syv af de ni busser er fuldt restaureret og kører omkring på det amerikanske veje, bus nummer otte er under restaurering i Maine og den sidste befinder sig hos Nicklas Jonsson i Sverige, hvor den forhåbentlig kommer på vejen i løbet af den næste par år – hvilket betyder vi måske får vidunderet at se her i Danmark. Indtil da må vi nøjes med billeder fra nettet.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Be Sociable, Share!
Posted in Retro | Tagged as: , , , , | 2 Comments

2 Responses to Hjulene på teknobussen drejer stadig rundt

  1. jesper Vad says:

    Historien om bilen er en historie om at den var drømmen om at alting var muligt og landevejen var uendelig og til at bilen idag er blevet en hårdhvidevare.
    OK der er topgear, men hvor hot er det?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  2. admin says:

    Hej Jesper,

    Ja, men skal næsten have oplevet tiden før bilen, for at se den forandring af både samfund og kultur, som apparatet medførte. Problemet har nok altid været: hvis vi bare kunne komme hurtigt nok fra A til B. Da vi så kunne det, så var der naturligvis andre problemer der kom i rampelyset og den fantastiske bil faldt lidt i baggrunden og blev en almindelig forbrugsgode.

    Admin

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *