I anledning af V.E. Dagen, så bringer vi en række poster om nogle forholdsvis ukendte opfindelser/begivenheder forbundet med anden verdenskrig.
I 1942 var Briterne efterhånden godt trætte af de Tyske ubåde, der patruljerede forholdsvis uproblematisk (for Tyskerne) i nordatlanten. Så trætte, at de rent faktisk var en smule paniske. Derfor var der heller ingen problemer med at finde interesse for Project Habakkuk.
Habbakuk var en tilsyneladende løsning på problemet med stålproduktion til skibsindustrien, der som resten af landet led under manglende råmaterialer. Bagmanden, Geoffrey Nathaniel Pyke, var en af disse særlige anden verdenskrigspersoner, der optræder i roller som både journalist, spion, underviser og opfinder, men han havde altså også et par ideer om råmaterialer.
Vi har vel alle bemærket, at is flyder. Det samme havde Pyke, hvilket førte direkte til ideen om et skib fremstillet af is, eller rettere Pykrete; en blanding af is og savsmuld. Project Habbakuk kunne på denne måde løse hele to problemer, nemlig skibsproduktion uden stål og manglen på mellemlandinger i Atlanterhavet for fly på ubådspatrulje.
Projektet nåede til skalamodel stadiet, hvor Pyke og hans kumpaner rejste til Canada, fordi der var massere af billig is. Faktisk var deres eksperimenter rimelig succesfulde og den Britiske regering begyndte at tænke seriøst over ideen.
Desværre blev projektet skrottet, da patruljeflyenes rækkevidde efterhånden blev længere og Portugal gav tilladelse til, at de allierede kunne anvende Azorerne som mellemstation. Desuden syntes Amerikanerne, at det var fuldstændig idiotisk.
Originaltegning fra projektet
Den skulle have været stor nok til tunge bombefly (her mellem Iowa og Nimitz)
Fantasifuld fortolkning
Hangarskib on the rocks,