Det verdensberømte dækfirma The Goodyear Tire & Rubber Company fra 1898 havde indtil 1987 en mindre kendt underafdeling: Goodyear Aerospace Corporation, eller som den oprindeligt hed Goodyear Zeppelin Corporation.
Underafdelingen var mest kendt for fremstilling af forskellige undersystemer til flyindustrien og forsvarsindustrien, men udviklede faktisk engang deres helt egen flytype, der naturligvis trak kraftigt på moderselskabets produktionsmæssige ekspertise: The Goodyear Inflatoplane.
Flyet så dagens lys i 1956, hvor det amerikanske forsvar forskede i alverdens underlige løsninger på både reelle og indbildte problemer. The Inflatoplane var til som et redningsfly, der kunne nedkastes til personal bag fjendens linje, hvorefter agenten kunne puste flyet op og elegant vende hjem til egne styrker – man må håbe der fulgte en pumpe med.
Der var både en solo og en to personers version og efter sigende tog det ikke mere end 5 minutter, at klargøre det 6m lange fly. Inflatoplanets 42 hestes stempelmotor, gav en tophastighed på 116km/t og en rækkevidde på 630km.
På trods af en enkelt dødsulykke, sådan var flight testing i 50erne, så forløb prøveflyvningerne faktisk bedre end man skulle forvente og Goodyear havde en fiks lille maskine på hænderne. I alt byggede Goodyear 12 evalueringsmaskiner og i løbet af 60erne udsatte man maskinen for alverdens test og forsøg. Blandt andet landede man med stor success på vandet.
US Army, der havde bestilt flyet, ombestemte sig dog inden en produktion kunne aftales. De havde svært ved at finde en militær anvendelse, for en flytype der kunne bringen ned med et velrettet bueskud.
Tre af de oppustelige maskiner har overlevet og befindes sig i dag på forskellige amerikanske museer. Den ene overlevede kun med nød og næppe, fordi chaufføren der skulle bringe den på skrotpladsen valgte at afleverer den til Ohio Museum of Flight – der senere officielt fik maskinen doneret.
Det lille fly med den store dæknavn,