I første del af ”Noter fra en tidlig jetalder” så vi lidt på et udvalg af amerikanske militære jetfly fra 50erne. I denne del skal vi se på nogle flere af de tidlige jetter. I 50erne gik udviklingen nemlig så stærkt, at en maskine dårligt var taget i brug, inden den basalt set var for gammeldags. Dette gjorde sig i særdeleshed gældende, når den frygtelige sovjetunion pludselig hev en ny og forbedret maskine ud af deres flyfabrikker.
Republic F-84 Thunderjet var et fly der fik en vidtrækkende karrierer. Oprindeligt var det en jagerbomber, der fløj allerede i 1946, men tekniske problemer holdt Tordenjetten fra aktiv tjeneste indtil D modellen i 1949. På det tidspunkt var der reelt set tale om en outdated jetjager, men da den efterfølgende G model kunne medbringe en Mark 7 atombombe, fandt den alligevel en vigtig opgave i USAF.
Thunderjet kom i produktion samtidig med en tilspidsning af den kolde krig og den amerikanske regering valgte denne forholdsvis billige maskine til våbenhjælp blandt deres allierede. Stort set samtlige NATO lande har fløjet Tordenjet i 50erne, ligesom amerikansksindede lande som Iran (ja, dengang var USA og Iran perlevenner), Thailand og Taiwan benyttede F-84 Thunderjet til opstart af deres luftvåben.
F-84 Thunderjet var amerikanernes primære jagerbomber under koreakrigen, hvor Tordenjetter fløj over 80.000 missioner og ødelagde hele 60% af alle amerikanske mål. Tordenjetten var som nævnt var en jagerbomber og selvom F-84 fik nedskudt et par fjendtlige maskiner, så var det ikke i reelle luftkampe, at Tordenjettet tjente til føden. Da Korea-krigen brød ud, var den faktisk allerede en generation bagud i forhold til de Sovjetiske MIG-15 jetjagere og kunne ikke hamle op med de Sovjetiske maskiner.
Republic F-84 Thunderjet dannede grundlag for yderligere to jetmaskiner. Navnlig jagerbomberen F-84F Thunderstreak, der modsat de tidligere modeller var en swept-wing maskine. Faktisk var F-84F en helt ny maskine, men på grund af budgetter valgte man, at kalde det en forbedring. Thunderstreak blev så igen grundlag for fotorecognosceringflyet RF-84F Thunderflash.
Herhjemme fløj vi Tordenjet i perioden 1951 til 1962 og vi havde mange af dem. Oprindelige fik Danmark 6 E modeller i 1951, men allerede året efter ankom yderligere 137 af G modellen. Introduktionen af jetjagere i det danske forsvar var ikke uden problemer, så allerede i 1955 måtte flyvevåbnet anskaffe 20 erstatningsmaskiner fra USA og godt 80 maskiner mere fra Holland og Belgien, der var ved at overgå til andre typer – heriblandt F-84F Thunderstreak. Sammenlagt modtog Danmark 239 Tordenjetter.
Udover jagerbomberen F-84G, så anvendte Danmark også fotorecognosceringflyet RF-84F Thunderflash, der faktisk var i tjeneste helt indtil 1972, hvor det blev udskiftet med den Svenske SAAB RF-35 Draken. Som fotorecognosceringfly skulle maskinen gerne holde sig i luften temmelig længe og Thunderflash var derfor udstyret med to 450 gallon droptanke og da maskinen i forvejen var under-powered, så kom de efter sigende kun i luften på grund af jordens krumning. Danmark havde i alt 23 Thunderflash og maskinen har en særlig plads i mit hjerte, da min saglige fader i sin tid fløj hundredvis af fotomissioner for eskadrille 729.
Det var lidt om en af flyvevåbnets 50er jets, så nu skal vi ligesom sidst en tur over Atlanterhavet og se hvad amerikanerne drønede rundt i. Hvis man sammenholder maskinerne med dem fra første del af ”Noter fra en tidlig jetalder”, så vil det umiddelbart blive klart, at der var umådelig meget tryk på flyproduktionen.
Noter fra en tidlig jetalder – part II,