Røven i sædet og hanen i bund!

Nå, så skal vi vist lige have et par dejlige gamle motorcykelbilleder fra 50erne. Dengang var der i virkeligheden kun et navn indenfor motorcykelløb: Geoffrey Ernest Duke, eller bare Geoff Duke.

Duke, der var født i Lancashire i 1923, dominerede road racing (350ccm og 500ccm) gennem hele 50erne. Han vandt ikke mindre end 6 verdensmesterskaber og 5 Isle of Man TT løb, samt yderligere 22 sejre og 17 placeringer i kun 60 løb (i alt 50 afslutninger på skamlen – 83.4 %). Han var ubrydeligt forbundet med det Engelske motorcykelmærke Norton, men kørte også en del sejre hjem for Italienske Gilera.

Han vandt 3 500ccm verdensmesterskabssejre i træk (1953-55) og gik muligvis kun glip af den fjerde, fordi Fédération Internationale de Motocyclisme gav ham 6 måneders karantæne grundet hans støtte til en general strejke der krævede flere startpenge. Sejrene var kommet med Gilera, men efter et par dårlige år vendte han tilbage til Norton – han vandt dog ikke flere verdensmesterskaber.

Duke afsluttede sin karriere i 1959, men forblev på forretningssiden af væddeløbsverdenen i mange år. Modsat mange andre store personligheder fra 50erne, så lever Duke i bedste velgående og flydte 87 tidligere på året. Han huskes stadig som en af motorcykelverdens absolut største racerkører og en af de kradse strækninger på Isle of Man kaldes simpelthen bare ”Duke’s”.

Senior Verdensmesterskab i Nordirland 1951 – Duke og Norton med nummer 55

Geoff Duke under det berømte Isle of Man løb i 1950

Mekanikere klargør to Norton motorcykler under Isle of Man 1950

Duke lykønskes af konkurrenter efter sejren i Senior Tourists Trophy Race on the Isle of Man - 1950

Duke kører endnu en sejr hjem på en 500ccm featherbed Norton

Geoff Duke på hans Norton under det Hollandske TT race I 1952

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Røven i sædet og hanen i bund!, 10.0 out of 10 based on 1 rating
Be Sociable, Share!
Posted in Blandet | Tagged as: , , , , , | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *