Den amerikanske kunstner Charles Rettew Sheeler, var en af amerikansk modernismes grundlæggere. Sheeler var født i Philadelphia i 1883 og studerede kunst ved flere amerikanske universiteter i mellem 1900 og 1909, hvorefter han rejste til Paris, hvor tidens store kunstnere samledes.
I Paris blev han grebet af den europæiske avantgarde modernisme og i særdeleshed kubismen. Han indså dog, at kubistisk kunst alene ikke kunne brødføde ham som kunstner i Amerika (der skulle gå endnu en generation før abstrakt og surrealistisk kunst fængede i USA). I stedet købte han et Kodak Brownie kamera og begyndte en karrierer som professionel fotograf indenfor industri og arkitektur.
Kombinationen af den moderne industriarkitektur og kameraets knivskarpe gengivelser fik indflydelse på hans malekunst. Sheeler udviklede sin helt egen malestil der komplimenterede hans fotografier. Mange af hans malerier er næsten fotorealistiske og deres skarpe linjer og jævne flader kan godt leder tankerne hen mod den kubisme han kendte fra Paris. Sheeler var dog mere realist end surrealist, selvom hans karakteristisk sterile motiver ikke er en direkte gengivelse. Sheeler malede faktisk slet ikke fabrikker, han malede fabriksformer. Noget der sætter ham i en bås for sig selv.
Sheeler kaldte selv stilen for præcisionisme. En næsten en superindustriel anskuelse, hvor man skal kigge meget længe efter organiske former. Fabrikkerne har skubbet naturen helt ud af billedet og han fokuserer udelukkende på det menneskeskabte – arkitekturen. Mennesket selv er også presset næsten helt ud af motiverne, på nær enkelte småkryb, der sniger sig skuttende rundt mellem fabrikkernes skorstene. Kampen mellem naturen og kulturen er ovre og kulturen vandt.
Der er noget kynisk og næsten skræmmende ved Sheelers livløse fabrikker. Til trods for de store industrielle anlæg hviler der en øredøvende stilhed over de affolkede fabrikslandskaberne. De indbyder ikke til dialog, eller fortolkning, de er bare; ligegyldige og autoritære. Det er ikke til at se, om Sheeler dybest set tiltrækkes, eller frastødes, af maskinalderen, han tager tilsyneladende slet ikke stilling, men dokumenterer bare omgivelserne med en kølig fascination.
Interessant – ligner det udtryk der bruges i manga-serier for at skildre det post-apokalyptiske samfund.
Carsten
Hej Carsten,
Jeg kender ikke så meget til manga, men det er helt klart de har noget post-apokalyptiske over sig. Faktisk minder de også om baner i computerspil, som for eksempel Team Fortress 2 herunder.
Admin
Næh, det er heller ikke fordi jeg er den store manga kender men et par glimt har afsløret noget der lignede Sheeler’s arbejder. 😉
Carsten