Så fik jeg endelig tid, til at lægge afsnit tre af Hoover craft serien op. Også denne gang er det Claus der har forfattet posten.Her på redaktionen er vi taknemmelige for hans store arbejde og siger et stort tak!
SR-N4 Hovercraftstypen, der med komfort og kommerciel succes blev anvendt over Kanalen 1968 til 2000 i privat civil drift, var godt stor.
Franskmændene holdt sig dog ikke tilbage, hvor firmaet SEDAM som topmodel udviklede N500 Naviplane – og gav teknologien deres franske sprogs versionering af teknologien…
N500 Naviplane var endnu større; kunne fragte 85 tons og holde vedvarende topfart på 100 km/t, kortvarigt 120 km/t. N500 var tiltænkt drift over Kanalen som fransk fartøjsbidrag til firmaet Hoverspeed, der drev Hovercraft-forbindelsen imellem Frankrig og England.
N500 Naviplane blev bygget initialt i to søsterfartøjer i 1977. Det ene navngivet Côte d’Argent, nåede 7 timers drift inden det nedbrændte under rutine service. Det andet kaldt Ingenieur Jean Bertin blev eneste N500 Naviplane i drift over Kanalen. Fartøjet blev fortløbende forsøgt forbedret til de lovede tekniske egenskaber, men da Naviplane´t vedvarende havde 30 % driftforstyrrelser og kun magtede at transporterer passagerer på fladt vand uden vind; blev fartøjet returneret i 1983 af Hoverspeed til den franske stat, der havde kastet gode stolte franske Franc til fartøjets drift. Fartøjet blev kort derefter ophugget.
Militære modeller anvendes stadig, da hovercraft fremdrivningsmetoden over jævne overflader uanset materiale (is, vand, jord, cement ect) giver mange logistiske fordele ved fortsættende transport fra det ene element til det andet.
US Navy har siden 1991 anvendt modellen LCAC (Landing Craft, Air Cushioned) og har 91 fartøjer i drift. De holder små 75 km/t som max fart, og tager imponerende 60 tons gods som standard – evt 75 tons med kalkuleret overvægt, givetvis ikke gældende i fredstid.
Russisk, Ukranisk og Græsk militær anvender Zubr class LCAC fordelt på 9 aktive fartøjer i verden. Kina har købt option på 4 stk. For tiden verdens største, tungeste hovercraft. Holder små 100 km/t i vedvarende drift, og kan tage 140 – 215 tons gods altefter den valgte bestykning udi raketter, missiler, miner etc.
Hidtil har hovercraft omtaleserien omhandlet fartøjer, der kunne fremføres frit over overfladens areal. Der har også været seriøse udviklingsprojkter, hvor hovercraft fartøjet blev fremført på sin egenfremførte luftpude på særskilt baneanlæg. Her skal nævnes to projekter.
Fransk ‘Aérotrain’, udviklingstest udgave fungerede i 1965-1977 i særskilt opført forsøgs højbanecementbanelinje. Den ansvarlige ingeniør hed Jean Bertin – jo jo det var ham der havde lagt navn til N500-fartøjet. Megen prestige og mange Franc´s blev lagt i udviklingsprojektet, men blev endeligt fravalgt og skrinlagt, da højhastighedstoget TGV havde flest fordele iflg SCNF.
Amerikanerne (læs: GM ) havde udviklet to komplette togsæt navngivet ‘Aerotrain’, der fungerede i drift 1957 – 1966 på flere forskellige ruter i USA. Videre udvikling stoppede pga ringe passagerkomfort og motorkraft.
Nå jeg havde skrevet to hovercraft-udviklingsprojekter til baneanæg, og her på Steampunk holder vi, hvad vi lover.
I USA havde de faktisk tre uafhængige udviklings hovercraft bane-projekter i perioden 68 – 80, der alle håbede på at få driftsaftale på en forbindelse imellem LAX Airport og L.A.´s nordlige område San Fernando Valley. Her skal dog kun omtales projektet af firmaet Rohr der siden 1969 udviklede teknologien på licens af Ingenør Jean Bertin. Rohr havde det flotteste futuriske udseende full-scala model. De kaldte fartøjet ‘Rohr Aerotrain’. Som det vides af den velorienterede læser blev der etableret en vanlig skinnebåret Metro forbindelse, hvorfor vi ærgerligt nok ikke anvende futuristisk designede luftpudefartøjer, når vi skal forbi LAX og omegn.
Her på Steampunk fastholder vi dog vores behov for troen på at kunne komme til at blive transporteret af lavtsvævende flot futuristisk design, så hvad bringer vores aktuelle fremtidige projekter?
Maglev, I kender sikkert teknologien, dens hjemlande og hastighedsrekorderne; så ingen af dem nævnt i denne sammenhæng.
Det japanske Kohama Laboratorium på Tohoku Universitet arbejder på CO2 neutralt lavtflyende skinne-fly GETS, der flyver på ground effekten.
De Japanske forskere stoler på at udvikle en version til 325 passagerer i 85 meter lang version, formodes i drift 2020.
Gode gamle VolksWagen arbejder på udviklingsprojektet ‘Aqua’, med støtte fra Kinesiske designere til kommende individuel luftpudebåren All Transport Vehicle.
Læserne tager sagen i egen hånd – del 3,
Cool info Claus. Fortsæt endeligt
Kære Jeppe Olsen og evt andre der kigger med.
De næste mange veldokumenterede foto er taget og udvalgt, ordene er undervejs; så der er ikke så længe til at I kan læse den afsluttende del af Hovercraft-serien.
mvh
Claus