Værstation Flyveløse part I

Jeg ved at flere steampunk.dk læsere har et personligt forhold til Flyvestation Værløse. Enten fordi de har arbejdet der, eller fordi de er vokset op med flyvemaskinernes dybe brummen som baggrundsmusik. Flyvestationen lukkede som bekendt i 2008, men derfor kan man jo godt sætte lidt fokus på historien.

Lejeren ved Værløse blev oprindeligt oprettet som teltlejer for hærens rekrutter i 1912. Området var dengang virkelig ude på landet og soldaterne levede på feltfod som under de slesvigske krige. I løbet af de næste år udviklede lejeren sig til en rigtig kaserne, med stabs og belægningsbygninger. I det store hele blev den nordlige del af Flyvestation Værløse opført i denne periode.

Lejeren ved Værløse i Flyvestationens nordlige ende - 1935

Lejeren ved Værløse i Flyvestationens nordlige ende - 1935

Under første verdenskrig var en del af den Sjællandske sikringsstyrke under uddannelse i lejeren. Hele landet var, trods neutraliteten, mere eller mindre på krigsfod og Sjælland alene havde i perioden næsten 50.000 væbnede soldater parat – hele landets mobiliseringsstyrke kunne tælle 180.000 mand.

I 20’erne anvendtes lejeren til uddannelse af den såkaldte ”Landsstorm”. En tidlig forgænger for hjemmeværnet, der skulle bestå af våbenduelige mænd til forsvar af kommuner og provinser. Ideen rakte helt tilbage til Englandskrigen i 1813, men det var en moderniseret udgave der blev uddannet på Værløse. Hver sommer gennemgik 2 hold af 1500 mand militærtræning i ”Landsstormen”. Efter man i 1932 nedlagde dette del af forsvaret, besluttede man at rykke Hærens Flyvetropper fra Kløvermarken på Amager, der var blevet for lille, til den tommer lejer ved Værløse. Man indkøbte en del mere jord og udlagde landingsbaner.

I april 1934 blev Værløse endelig hjemsted for fly og flyvere. Der var endnu ikke nogen hangarer, men det tog man ikke så tungt dengang. De første 39 flyveelever påbegyndte træningen samme måned. I løbet af 30’erne udbygges flyvestationen som den begynder at ligne noget man kan genkende.

Hangar 5 i forgrunden - uden tårn

Hangar 5 i forgrunden - uden tårn

O-maskine og Tiger Moth i hangar 5

O-maskine og Tiger Moth i hangar 5

De var heller ikke mere end lige blevet færdige, før Tyskerne overrendte os i april 1940. Lidt over 5 om morgenen blev Flyvestationen angrebet af Messerschmitt 110 jager/bombermaskiner. En Dansk maskine der var på vej i luften, med pilot Løjtnant Brodersen og observatør Løjtnant Godtfredsen, blev hurtigt skudt ned af de overlegne Tyske maskiner – begge døde. Herefter slagtede de vores stolte luftvåben, der i dagens anledning var stillet flot på linje.

Der var ikke meget luftkamp den 9 april 1940

Der var ikke meget luftkamp den 9 april 1940

Tyskerne besatte som bekendt landet og Flyvestation Værløse blev indlemmet i Luftwaffe som Schiesschule IV/JG 5, altså en skole for skydetræning med fly. Desuden hørte ”5. Minensuchstaffel” med deres Heinkel 111 med en ringformede elektromagnetiske minesøger til på pladsen. Tyskerne udvidede kraftige i deres 5 år som stationsforstandere og landsbyen Bringe måtte lade livet (flok blev købt ud). Derudover byggede de en del af de bygninger og bunkere der stadig står på området.

Under krigen fik Værløse noget uventet besøg af en Amerikansk B-17G bombemaskine. Den vildforene Yankee var rendt ind i motorproblemer og besluttede sig derfor at lande i Sverige. Desværre kunne han ikke lige se forskel på det Danske og Svenske flag, da han nærmede sig Værløse blev han interceptet af en Tysk jagermaskine, der tvang ham ned på banen. Besætningen overlevede krigen, selvom de var krigsfanger i 13 måneder, og lærte på denne måde, at se forskel på det Danske og Svenske flag.

Punchboard, som maskinen hed, fik hurtigt en ny karriere i Luftwaffe, hvor den indgik i deres hemmelige evalueringsenhed Kampfgeschwader 200 (KG200). Tyskerne mistede flyet før krigens afslutning.

Punchboard på Værløse 9 april 1944

Punchboard på Værløse 9 april 1944

A3+BB aka Punchboard på Hildesheim 1945

A3+BB aka Punchboard på Hildesheim 1945

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Be Sociable, Share!
Posted in Historie | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *