De elegante luftskibe er så småt ved at gøre comeback som militærfartøj. I hvert tilfælde hvis det står til visse dele af det amerikanske forsvar, der i årevis har kæmpet for Project Walrus HULA.
HULA står for Hybrid Ultra Large Aircraft og netop begrebet Ultra Large er ingen overdrivelse. Specifikationen for Walrus påtænker et fartøj med en 22.000km rækkevidde og en fragtkapacitet på 500-1000 ton. Til sammenligning har USAF C-5 Galaxy, som er Strategic Air Commands største fragtkapacitet, kun lige over 120 ton. Walrus er altså en gigant af et skib.
Grundlæggende er Walrus ikke et ægte luftskib. Fartøjet betegnes som en hybrid, fordi den ikke er opdriftsneutral. Det er altså ikke udelukkende luftskibets gas der holder den i luften, men en kombination af gassen og fartøjets aerodynamiske udformning. Walrus kan kun flyve når det bevæger sig fremad og genererer lift fra kroppens vingeform.
Der er to firmaer forbundet med Walrus projektet. Det ene er Lockheed med deres halvhemmelige afdeling: Skunk works. Det andet er den nye firma Worldwide Aeros Corp, der også arbejder på en civil udgave af den nye luftskibstype. Worldwide Aeros Corp har endnu kun deres design på tegnebordt, mens Lockheed allerede har udviklet en ptototype, om end i mindre størrelse.
Projektet befinder sig for nuværende i et limbo, hvor der ikke er afsat yderligere udviklingsmidler.
Worldwide Aeros Corp forventer at deres design vil have civil interesse som både passager og fragtfartøj. De håber at have en det første Aeroscraft ML866 luftskib klar i 2010. Det forventes også at ML866 får en fremtidig rolle som en form for krydstogtsfartøj – det kan jeg faktisk godt se.