Begrebet Roadside Attractions beskriver et kulturelt fænomen fra Amerika, der i al sin enkelthed går ud på, at lokke forbipasserende bilister til forskellige forretninger langs Amerikas vejnet. Roadside Attraction ideen skød op i 30erne, hvor amerikanerne for alvor begyndte at bevæge sig rundt i nationen med biler.
De første af disse vejside attraktioner, var ikke mere end en videreudvikling af det bemærkelsesværdige hotel, der siden 180tallet havde tilstræbt, at lokke gæster til udelukkende med hotellets udformning. Det mest kendte af disse var Elephantine Colossus hotellet, der fra 1885 til 1896 stod på Coney Island i New York.
Der var Cafeer udformet som kaffekander, små spisesteder udformet som hotdogs, og generelt bare bygningsværker der svagt mindede om de vare der solgtes i forretningen. Roadside Attraction ideen kom ikke til sin ret, før man helt fjernede denne forbindelse mellem attraktionen og det den reklamerede for. En ægte Roadside Attraction er der bare. Som for eksempel verdens største garnnøgle.
Man skulle bare opsætte noget, der var tilstrækkeligt besynderligt, at få bilisterne til at stoppe op og kigge. Derefter kunne man altid lokke nogle penge ud af dem. Begrebet er, som det måske ses, ganske nært beslægtet med turistfælde begrebet. Ofte var der skiltet mange kilometer i forvejen, som for eksempel med ”The Thing – Mystery of the Desert” i arizona.
Et andet kneb var at opreklamerer noget komplet tåbeligt, så som et hul i jorden, der i sig selv sikkert ikke trak mange turister, men hvis det blev serveret som noget exceptionelt måske kunne trække et par nysgerrige til. På denne måde opstod en lang række mystiske huller, enten de dybeste, de mørkeste, eller på anden måde fantastiske. Til trods for, at det i virkeligheden blot var et hul i jorden.
Der hvor de lokale ikke har været så heldige, at områdets geologiske historie har afstedkommet et fint hul, eller en fantastisk grotte, må folk ty til andre og lidt mere fantasifulde metoder. Man byggede simpelthen tilfældige kæmpe-ting der kunne fange øjet på en potentiel kunde. At bygge verdens største
Uanset hvad de bygger, så er der intet der kan slå de gamle Roadside Attractions. Derfor slutter vi attraktionsfesten af med et kig på de originale Roadside Attractions, fra dengang de stadig var anset som en oplevelse i sig selv, og ikke bare noget ragelse i vejkanten. I en mindre stimuleringsfyldt tidsalder var det sgu alligevel noget, at se verdens største radise, eller et hus der lignede en støvle.
Hist på vejen,