Når Sovjetterne byggede noget, så gik de gerne linen ud og byggede noget seriøst stort. Med en historisk forkærlighed for gigantiske ting, der i hjemlandet gerne betegnes som et Tzar projekt, så som deres 50 megaton Tzar Bomba, eller deres 216 ton tunge Tzar klokke, påbegyndes i Sovjetunionens sidste dage, konstruktionen af et kæmpe luftpudefartøj, der fik klassenavnet Zubr.
Med et displacement på 555 tun (fuld lastet), er Zubr klassen verdens største luftpudefartøj. 5 gasturbiner på hver 11.836hk (2 for opdrift og 3 for fremdrift) giver fartøjet en tophastighed på 114km/t, så der er tale om et særdeles seriøst landgangsfartøj. Zurb klassen er udviklet til at fremfører enten 500 soldater, 140 soldater og 10 pansrede mandskabsvogne, eller 3 tunge kampvogne.
Selve fartøjet er bevæbnet med luftværnsmissiler, personelmissiler, granatkastere, 2 AK-630 30mm 6øbede maskinkanoner og 2 batterier med i alt 132 140mm raketter, desuden kan den naturligvis lægge miner. Der er altså tale om et fartøj, hvor man ikke skal snuppe havnepladsen, mens kaptajnen lige er ude og nyde en sommermorgen på Østersøens blå bølger.
Udover den Russiske flåde bliver Zurb klassen brugt af den Græske flåde, der har 4 (hvilket er dobbelt så mange som russerne). O øvrigt det første Russiske flådefartøj i NATO tjeneste), den Ukrainske flåde (også 2), og den kinesiske flåde, der har bestilt 4 fartøjer til en samlet pris på 315 millioner dollars.
Elegant på en pude af luft,