Det er ikke størrelsen, det er gørrelsen

Man kan nok forestille sig, at et hangarskib koster en afsindig bunke penge og folk derfor sjældent bygger for mange af dem. Anden verdenskrig lavede som bekendt lidt om på prioriteterne, så dengang blev der ikke langt bånd på bestillingerne og produktionen virker i dag fuldstændig abnorm.

Med Stillehavet som kampområde, stod det klart, at US Navy ville få brug for en anseelig mængde hangarskibe, hvis de skulle yde luftstøtte til de kæmpende tropper. Flådens primære hangarskibe, var de store Fleet Carriers, der udgjorde kernen i en kampgruppe og var omgivet af støtteskibe, eller ligefrem i selskab med slagskibe. Escort hangarskibet rolle derimod, var langt mindre glamourøs og de gjorde selv tjeneste støtteskib.

Casablanca klassen USS Guadalcanal (CVE-60)

Casablanca klassen USS Guadalcanal (CVE-60)

Escort hangarskibene var normalt kun halvt så store som Fleet Carriers og sejlede en del langsommere. Deres fornemmeste opgave, var at yde luftstøtte til amfibieoperationer, når US Marines skulle landsættes. Desuden fungerede de som transportskibe, når nye fly skulle leveres rundt omkring i kampområdet, hvis de ikke ligefrem sejlede som lagerskibe for de store Fleet Carriers.

Der blev lagt en imponerende energi for dagen, når US Navy skulle have krigsskibe. Casablanca klassen blev fremstillet i ikke mindre end 50 eksemplarer, der alle blev bygget på Kaiser Shipyards Vancouver Yard i Washington på den amerikanske vestkyst. Kaiser Shipyards, der udgjorde 7 værfter, byggede i øvrigt 1490 skibe under krigen, hvilket var 27% af den totale amerikanske krigsproduktion. Værfterne lukkede ved krigens afslutning.

Masseproduktion på Kaiser Shipyards

Masseproduktion på Kaiser Shipyards

Den første Casablanca klasse blev påbegyndt 3. November 1942 og nummer 50 sejlede fra værftet 27. Maj 1944. Det er 2,8 hangarskibe om måneden! Bogue klassen kommer ind på andenpladsen med 45 færdigbyggede hangarskibe, men de blev på flere forskellige værfter og de var 33 måneder om det.

Casablanca klassens var trods sin størrelse ingen push-over, hvilket den japanske flåde opdagede, da de angreb den lille ”Taffy 3” skibsgruppe på 6 Casablanca hangarskibe og 7 destroyere, med en armada på 4 slagskibe, 6 tunge krydsere og 2 lette krydsere. Med et selvmorderisk modangreb lykkedes det den lille skibsgruppe, at sende den gigantiske japanske flådegruppe grædende hjem. Det var den eneste gang nogensinde, hvor et amerikansk hangarskib faktisk beskød og ramte fjendtlige skibe med deres kanoner.

Wildcats på dækket af USS Kitkun Bay under slaget om Samar

Wildcats på dækket af USS Kitkun Bay under slaget om Samar

US Navy mistede ganske vist 2 hangarskibe og 3 destroyere, men japanerne mistede 3 tunge krydsere og fik skadet yderligere 3. Desuden måtte de opgive deres plan om et overraskelses angreb på den amerikanske invasionsarmada i Leyte bugten.

Den amerikanske flåde byggede i alt 151 hangarskibe af forskellige klasser under krigen, 122 af dem var klassificeret som Escort hangarskibe i 6 forskellige klasser. Ingen af Escort hangarskibene har overlevet til i dag.

USS Takanis Bay (CVE-89) umiddelbart efter krigen

USS Takanis Bay (CVE-89) umiddelbart efter krigen

USS White Plains (CVE-66) venter på ophuggeren i 1959

USS White Plains (CVE-66) venter på ophuggeren i 1959

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Be Sociable, Share!
Posted in Historie, Mini Facts | Tagged as: , , , | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *