Société Industrielle Pour l’Aéronautique (SIPA) var en Fransk flyfabrik stiftet af industrialisten Émile Dewoitine, efter hans tidligere firma Société Aéronautique Française – Avions Dewoitine var blevet nationaliseret af den Franske regering og indlemmet i Société nationale des constructions aéronautiques du Midi (SNCAM) i 1936.
Dewoitine var ikke så heldig under krigen. Umiddelbart efter slaget om Frankrig tog han til USA for at forsøge sig med forretninger der og blev derfor kendt skyldig i landsforræderi af den franske Vichy regering. Han vendte dog tilbage og fik lavet en aftale, der resulterede i benådning, hvis han fremstillede fly for tyskerne. Efter krigen var det selvfølgelig et problem, at han havde været lige lovlig kærlig over for besættelsesmagten og han måtte flygte til Spanien og senere Argentina. Han blev atter kendt skyldig i landsforræderi og idømt 20års strafarbejde – in absentia. Det er nogle gange svært at stille folk tilfreds.
Émile Dewoitine blev dog benådet igen og midt i 1950erne var SIPA atter i fuld sving. Chefdesigneren Yves Gardan var intereseret i jetmotoren og ville gerne bringe denne nye teknologi ud til privatpiloterne indenfor en fornuftig økonomisk ramme. Resultatet var SIPA S-200 Minijet – en af verdens første jetdrevne sportsfly.
Den lille SIPA minijet havde plads til 2 personer og susede gennem luften med op til 400km/t. Kraften blev leveret af en beskeden 330lbf Turbomecca Palas centrifugal flow turbojet. Flyet var ratet til aerobatics, så det har nok været en ganske morsom lille maskine.
Desværre viste det sig, at der ikke var et marked for miniature jetmaskiner og SIPA indstillede produktionen efter 2 prototyper og en produktion på 5 maskiner. Der eksisterer stadig 2 SIPA Minijet’s hvoraf den ene stadig er flyvende i USA. SIPA forsøgte sig derefter med en lidt mere konventionel udgave af deres Minijet kaldet 300R, muligvis i håb om en kontrakt med det franske flyvevåben, men også dette projekt faldt igennem. SIPA blev opkøbt af Société Nationale Industrielle AéroSpatiale (SNIAS) i 1975.